بزرگترين مرجع ماشين
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
چت باکس


لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بزرگترين مرجع ماشين و آدرس akhbarkhodro.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
لینک های مفید

         وظيفه اصلي اين سيستم اندازه گيري لحظه به لحظه فشار باد هر كدام از تايرها بطور مجزا و اخطار كم بادي تاير به راننده مي باشد

         سيستم مونيتورينگ فشار تاير (tpms) سيستمي است كه فشار باد تايرهاي پنوماتيكي را اشكار مي سازد اين سيستم معمولا از نوع سيستم هاي مونيتورينگ فشار باد تاير كنترل از راه دور مي باشد

         اولين خودروي مسابقه كه به سيستم پايش فشار باد تاير مجهز شد خودروي پورشه 959 بود كه در سال 1986 مجهز به اين سيستم شد

پایش باد تایر

 

پایش باد تایر tpms

 

         سيستم هاي tpm اغلب از تكنولوژي فركانس راديويي بهره مي برند بطوريكه واحد كنترل الكترونيكي خودرو ecu كه پردازش ضروري را انجام مي دهد سيگنال هاي ارسالي از سنسورها را كه مشخص كننده فشار باد تايرهاست ترجمه كرده و هشدارهاي لازم را به راننده مي دهد

         در ايالات متحده امريكا اداره ملي ترافيك بزرگراهها تخمين زده است كه ساليانه 533 حادثه ناگوار به مرگ در تصادفات جاده اي به علت عيب تايرها رخ مي دهد كه اضافه كردن tpm به همه خودروها مي تواند 120 مورد از اين 533 قرباني و بيشتر از 8400 مجروح را در سال كاهش دهد

         يك نهاد فرانسوي به نام ايمني جاده براورد كرده است كه 9 درصد از همه تصادفات جاده اي كه به مرگ منجر مي شود در اثر كم بادي تاير است همچنين الماني ها نيز تخمين زده اند كه 41 درصد از تصدفات منجر به جراحات فيزيكي به كم بادي تايرها بستگي دارد.

پایش باد تایر tpms

 

         نشت طبيعي باد تايرها –همانند يك تاير جديد –درطول يك سال ممكن است بالغ بر 200 تا600 ميلي بار(Milli-Bars )باشد . اگر ما فرض كنيم گه بيشتر از 40% صاحبان خودرو اروپا و امريكاي شمالي باد تايرها يشان را كمتر از يك بار در سال كنترل مي كنند قابل فهم است كه 40 درصد يا بيشتر خودروهايي كه در حال حاضر در ان مناطق مصرف ميشود در حالت كم بادي تايرها رانده مي شود

         اگر ما در نظر بگيريم كه ميانگين 400 ميلي بار كاهش فشار باد موجب افزايش مصرف سوخت 2 درصدي و كاهش عمر تاير 25 درصدي مي گردد ميتوانيم محاسبه كنيم كه كم بادي تاير مسبب بيشتر از 20 ميليون مصرف سوخت غير ضروري  و2 ميليون تن دي اكسيد كربن  co2  ورودي به اتمسفر و 200 ميليون ضايعات تاير در دنيا است به همين دليل ايالات متحده قانون استفاده از tpm را صادر و ساير كشورها نيز به زودي از ان پيروي خواهند كرد

         انواع سيستم هشدار دهنده فشار باد تاير :

         غير مستقيم  (INDIRECT) : سيستم غير مستقيم پايش فشار باد تاير از طريق كنترل سرعت تك تك چرخها و ساير سيگنال هاي موجود در خودرو هشدارهاي لازم را به راننده ميدهد بيشتر سيستم هاي غير مستقيم از اين حقيقت بهره مي برند كه تاير كم باد , قطر كوچكتري نسبت به تاير پر باد مناسب دارد و بايد دور بيشتري بزند تا مسافت معيني را طي كند و سيستم كم بادي اش را تشخيص بدهد چنين سيستمي قادر است كم بادي سه تاير را به طور همزمان اشكار كند اما نه در چهار چرخ خودرو

         . زيرا اصول عملكرد اين سيستم بر مقايسه تفاوت سرعت چرخها بنا نهاده شده است و اگر هر چهار چرخ تاير مقدار باد يكساني را از دست بدهند تغييرات نسبي صفر خواهد بود . پيشرفت هايي كه اخيرا در زمينه پايش غير مستقيم فشار باد تاير انجام شده منجر به توليد سيستم هاي گرديده است كه مي توانند كم بادي هر چهار تاير را به طور همزمان اشكار كنند اين كار به وسيله اناليز كردن ارتعاشات تك تك چرخها يا اناليز كردن عوامل انتقال بار در طول شتاب گيري يا دور زدن صورت مي گيرد که این سیستم قادر است حتی زاپاس را هم از لحاظ کم بادی چک کند

        indirect

tpm

         در اين سيستم از ترمز ABS مجهز به سنسور سرعت چرخ استفاده مي شود از انجايي كه مقدار كمي تخليه باد باعث كوچكتر شدن قطر تاير مي گردد واحد كنترل ترمز ABS مي تواند بررسي كند كه ايا همه چرخها تقريبا دور برابري زده اند يا خير  اگر يك چرخ تعداد دور بيشتري را نسبت به بقيه چرخها زده باشد بايد احتمالا كم باد بوده و باعث روشن شدن چراغ هشدار دهنده گردد اگر چه راننده نبايد منتظر بماند تا چراغ يا صداي هشدار دهنده او را از كم بادي تايرها خودرو اگاه كند بلكه بايد با بازديد به موقع تايرها از به وجود امدن اين حالت جلوگيري نمايد

تايرها ممكن است تدريجا در همه چرخها بطور همزمان كم باد شوند اين حالتي است كه سيستم فرستنده فشار ABS نمي تواند كم بادي تايرها را براي راننده اشكار كند به همين دليل اين نوع نشان دهنده فشار تاير در اخرين قوانين ايالات متحده رد صلاحيت شده است و از سپتامبر 2007 همه خودروها سبك بايد سيستم هشدار دهنده مستقيم داشته باشند

پایش باد تایر tpms

 

2-مستقيم (direct) : سيستم مستقيم پايش فشار باد تاير درهر لحظه اطلاعات فشار باد تايرها را از طريق گيج يا چراغ هشدار دهنده ساده اي به راننده خودرو منتقل مي كند در اين سيستم ازسنسورهاي فشار و دما در داخل هر كدام از تايرها استفاده مي شود كه اطلاعات اين سنسورها از محل چرخها توسط امواج rf    radio frequency  به دستگاه نشان دهنده در محل استقرار راننده مي رسد اين سيستم تا سال 2006 شامل سنسورهاي چرخ تغذيه شود با باتري بود محققان تلاش كردند كه بتوانند تا سال 2007 سيستم هاي بدون نياز به باتري را براي خودروها فراهم كنند زيرا اين امر نياز به تعداد زيادي باتري ليتيومي را كاهش مي دهد

direct

tire pressure monitoring system

 

         مزاياي سيستم پايش مستقيم فشار باد تاير :

         اندازه گيري دقيق و نمايش فشار باد تاير براي راننده و كشف كم بادي در مقادير كمتر از 25 درصد فشار باد تاير سرد پيشنهادي

         اندازه گيري ونمايش دماي باد تاير

         مشخص كردن چرخي كه كم بادي در فشار باد تايرش وجود دارد

         حساسيت به نشت سريع و كند براي هشدارهاي به موقع

         هشدار پنچر شدن تاير

         هشدار براي فرا رسيدن زمان بازرسي تاير

         امكان نمايش فشار باد تاير زماني كه خودرو ساكن است

 


موضوعات مرتبط: نشانگر فشار تایر در خودرو ، ،
برچسب‌ها:

سیستم کنترل باد تایر

 سيستم نشانگر فشار تاير خودروي فيتون

 

1-     عملکرد سیستم نشان دهنده فشار تایر در خودروی فیتون

سیستم نشان دهنده فشار تایر دائما فشار تایر را زمانی که رانندگی می کنیم یا زمانی که خودرو در حال سکون است نشان می دهد

سیستم نشان دهنده در خودروی فیتون فشار باد هر پنج چرخ را نشان می دهد . همچنین این سیستم اطلاعات چرخ زاپاس را در نشانگر خود نمایش می دهد .

واحدهای نصب شده  بر روی هر چرخ مقدار سیگنال های رادیویی را اندازه گیری و با فاصله زمانی منظم به موج گیرهای نصب شده در محفظه هر چرخ ارسال می کنند .

سپس سیگنال ها از مدول کنترل نشانگر باد تایر (j502) عبور می کنند .

مدول کنترل نشانگر باد تایر ، فشار تایر را بررسی یا تغییر می دهد و اطلاعات موجود در سیستم را به پردازنده ای که از چند جز تشکیل شده ارسال می کند (j218) . سیستم هشدار داده و سپس در واحد نمایشگر ، در مجموعه داشبورد پيغام  نشان داده می شود . اگر راننده از منوی نمایشگر اطلاعات که در جلوی او قرار دارد گزینه "وسیله نقلیه" را انتخاب نماید سیستم برای مشخص کرده فشار تایر پیغام می دهد .

سیستم موقعیت های زیر را مشخص می کند :

  • افت تدریجی فشار :

سیستم در این زمان بطور مناسب فشار تایر را به راننده اطلاع می دهد .

  • افت فشار خیلی زیاد ، زمانی که خودرو ساکن است :

سیستم فورا به راننده بعد از باز کردن سوئیچ و روشن شدن خودرو هشدار می دهد  

 

2-     سنسورهای فشار تایر در خودروی فیتون

سیستم نشانگر فشار تایر در خودروی فیتون از پنج سنسور فشار تشکیل شده است

  • سنسور فشار تایر جلو سمت چپ(g222)
  • سنسور فشار تایر جلو سمت راست (g223)
  • سنسور فشار تایر عقب سمت چپ (g224)
  • سنسور فشار تایر عقب سمت راست (g225)
  • سنسور فشار تایر زاپاس (g226)

 

سنسور فشار تایر به سوپاپهای فلزی متصل شده اند و هنگامی که چرخ یا رینگ عوض می شود  می توان دوباره از این سنسورها استفاده کرد .  

در زیر اجزا کامل سنسور فشار مشخص شده است :

  • ارسال کننده امواج
  • سنسور فشار
  • سنسور دما
  • اندازه گیر و کنترل کننده الکتریکی
  • باتری

سیستم نشانگر فشار تایر

 سنسور چرخ در خودروي فيتون

 

سنسور فشار , فشار واقعی تایر را مشخص می کند (فشار مطلق اندازه گیری شده ) سپس فشار اندازه گیری شده به مدول کنترل نشانگر باد تایر برای ارزیابی ارسال می شود (j502) .

مدول کنترل نشانگر فشار تایر ، جبران دما را برعهده دارد . فشار باد نرمال تایر ، در دمای 68F (20C) اندازه گیری می شود .

سنسور فشار, سنسور دما , کنترل کننده های الکترونیکی و واحد اندازه گير  همگی در یک سنسور هوشمند قرار گرفته اند .

هنگامی که راننده گزینه "ذخیره فشار" را انتخاب می کند فشار باد تایر دوباره به حالت نرمال 68F (20C) بر می گردد .

 

3-     موج گیرهای چک کردن فشارتایر در خودروی فیتون

سیستم فشار باد تایر در خودروی فیتون از چهار موج گیر برای چک فشار استفاده می کند

  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر جلو سمت چپ(r59)
  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر جلو سمت راست (r60)
  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر عقب سمت چپ (r61)
  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر عقب سمت راست (r62)

 

در زیر اطلاعاتی را که سنسورها به موج گیرها برای چک کردن فشار تایر ارسال می کنند نشان داده شده است :

  • شماره شناسایی منحصر به فرد (کدهای شناسایی)
  • فشار جاری باد تایر(فشار مطلق)
  • دمای جاری هوای تایر
  • وضعیت مجموع باتری ها
  • وضعیت تطبیق و کنترل اطلاعات ضروری برای محافظت اطلاعات ارسال شده .

 

کدهای شناسایی

هر سنسور فشار تایر یک شماره شناسایی منحصر به فرد دارد (شماره شناسایی) که جهت شناسایی هر چرخ استفاده می شود

 

4-     عملکرد سیستم نشانگر فشار تایر در خودروی فیتون

موج گیرها ،  فشار تایر را از سیگنال های رادیویی دریافتی از سنسور فشار تایر چک می کنند و این سیگنال ها را به مدول کنترل نشانگر فشار تایر برای پردازش بیشتر ارسال می کنند (j502)

چهار عدد موج گیر برای چک فشار تایر در سیستم نشانگر فشار تایر خودروی فیتون استفاده شده است . که در انتهای محفظه چرخ در قسمت قوس بدنه نصب شده است . انها به مدول کنترل نشانگر فشار تایر متصل شده اند .

موج گیرها برای اینکه فشار تایر را چک کنند ،  همه سیگنال هایی که از قسمت دریافت کننده هایشان و محدوده فرکانسی یشان عبور می کنند را دریافت می نمایند . هر موج گیر برای چک فشار تایر , سیگنال های رادیویی همه سنسورهای چرخها را که در محدوده انها قرار دارد  دریافت می کنند .

فیلترهای مدول کنترل نشانگر فشار تایر ، سیگنالهای رادیویی را دریافت کرده و اطلاعات انها را بررسی و پردازش می کنند

چرخ زاپاس ،  موج گیر جداگانه ای برای واگذار کردن چک فشار تایر به ان ندارد .

موج گیرها برای چک فشار تایر ، سیگنالهای رادیویی را که سنسورفشار چرخ زاپاس ارسال کرده (اطلاعات) دریافت می کنند و سیگنالها را به مدول کنترل نشانگر فشار تایر ارسال می کنند .

مدول کنترل نشانگر فشار تایر ،  اطلاعات پنج چرخ را تشخیص و ذخیره می کند بطوریکه تشخيص مي دهد چرخ زاپاس استفاده شده تنها یک چرخ است و  موقعیت ان کجاست.

 

 دياگرام عملكرد سيستم نشانگر فشار تاير

  

5-     کنترل کننده

وقتی که دکمه "وسیله نقلیه" را از صفحه نمایش که در جلوی ما وجود دارد فشار می دهیم منوی اصلی سیستم نشانگر فشار تایر ظاهر می شود

در زیر حالت های ان نشان داده شده :

  • سویچ روشن /خاموش , در سیستم نشانگر فشار تایر
  • سویچ روشن /خاموش , در سیستم نشانگر چرخ زاپاس
  • اطلاعات باد کردن تاير
  • نام گذاری فشارهای جاری .

 

فیتون


موضوعات مرتبط: نشانگر فشار تایر در خودرو ، ،
برچسب‌ها:
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

ضمن عرض خوش آمد خدمت شما كاربر گرامي: تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه مند و ارائه خدماتی مفید در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. افتخار می کنیم که همراه ما باشید. دوستان عزیز اگه مایل به تبادل لینک هستید ابتدا ما را با عنوان بزرگترین مرجع ماشین لینک کنید و بعد در سمت راست صفحه عنوان و آدرس وبتون رو در تبادل لينك هوشمند وارد كنيد با تشکر اسپایدا مولائی بیرگانی مدیر وبسایت
موضوعات وب
آرشيو مطالب
دی 1394
آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 353
بازدید هفته : 507
بازدید ماه : 805
بازدید کل : 67959
تعداد مطالب : 906
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1