بزرگترين مرجع ماشين

بزرگترين مرجع ماشين
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
چت باکس


لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بزرگترين مرجع ماشين و آدرس akhbarkhodro.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
لینک های مفید

 

به طور کلی، کامپوزیت‌های پلیمری شامل یک یا چند فاز غیرپیوسته (تقویت کننده) می‌باشند که به منظور افزایش خواص عملکردی یک فاز پیوسته (بستر) به کار گرفته می‌شوند. فاز غیرپیوسته معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از فاز پیوسته بوده و در اشکال گوناگونی نظیر پودری (تالک، خاک‌رس، کربنات کلسیم و...)، پولکی (میکا، شیشه پولکی و ...)، لیفی (الیاف شیشه، الیاف کربن و ...) و صفحه‌ای (نمدهای بافته شده الیاف شیشه) موجود می‌باشد. شکل 2 (الف و ب) طرح شماتیکی از انواع مختلف تقویت‌کننده‌ها و کامپوزیتهای حاوی آنها را نمایش می‌دهد. از میان تقویت‌کننده‌های فوق، الیاف شیشه به دلیل قیمت ارزان، فرآیند تولید ساده و استحکام کششی بالا بیشترین کاربرد را در ساخت قطعات کامپوزیتی خودرو دارد. در سال‌های اخیر، استفاده از الیاف کربن نیز به دلیل دانسیته بسیار کم، پایداری ابعادی و خواص مکانیکی بسیار بالا در کامپوزیت‌های پلیمری مورد توجه واقع شده است. تحقیقات اولیه در زمینه قطعات کامپوزیتی بدنه تقویت شده با الیاف کربن حاکی از آن است که این قطعات توانایی کاهش 50 درصد وزن را همراه با افزایش استحکام نسبت به قطعات مشابه متداول دارا می‌‌باشند.

انواع بسترهای پلیمری مورد استفاده در صنعت کامپوزیت به دو دسته گرمانرم و گرماسخت تقسیم می‌شوند. از جمله پلیمرهای گرمانرمی که در تولید قطعات کامپوزیتی خودرو کاربرد دارند می‌توان به پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن، نایلون‌ها (6 و 66)، پلی‌استرهای غیر اشباع نظیر پلی‌اتیلن‌ترفتالات و پلی‌بوتیلن‌ترفتالات، پلی‌کربنات و پلی‌استال اشاره کرد. همچنین، پلیمرهای گرماسختی مانند رزین‌های پلی‌استر، وینیل‌استر و اپوکسی نیز در تولید کامپوزیت‌های پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت اساسی میان پلیمرهای گرمانرم و گرماسخت از نظر فرآیندی، گرانروی آنهاست. به طور کلی، رزین‌های گرماسخت در وزن مولکولی‌های پایین فرآورش می‌‌شوند و گرانروی پایین دارند؛ در حالیکه پلیمرهای گرمانرم در وزن مولکولی‌های به مراتب بالاتری فرآیند می‌شوند و از گرانروی فرآیندی بالاتری برخوردارند. از این رو، دستیابی به کامپوزیتی با درصد بالای الیاف در بستر پلیمرهای گرمانرم به دلیل گرانروی بالای آنها مقدور نیست. این مشکل باعث محدود شدن کاربرد کامپوزیت‌های حاوی پلیمرهای گرمانرم نسبت به پلیمرهای گرماسخت شده است. مقایسه‌ای از خواص این دو دسته از پلیمرها در جدول 1 نشان داده شده است.


شکل 2. طرح شماتیک  الف) اشکال مختلف تقویت‌کننده‌ها و ب) کامپوزیت‌های حاوی آنها.


جدول 1. مقایسه‌ای از خواص پلیمرهای گرماسخت و گرمانرم.

اگرچه فرآیندهای مختلفی در ساخت قطعات کامپوزیت خودرو به کار گرفته می‌شود، لایه‌گذاری دستی، قالبگیری فشاری قطعات ترکیبات قالبگیری ورقه‌ای (SMC) و ترکیبات قالبگیری خمیری (BMC)، تزریق گرمانرم کامپوزیت‌ها و نیز قالبگیری انتقال رزین در این صنعت مطرح هستند.

اولین قطعات کامپوزیتی SMC در سال 1987 میلادی به تولید انبوه رسید و به عنوان بدنه کناری در خودروهای پژو 405، پژو 605 و سیتروئن XM ( شکل 3) مورد استفاده قرار گرفت. بعداً انواع مختلفی از این قطعه از جنس کامپوزیت‌های گرمانرم در بدنه آئودی A4 (شکل 4)، فورد فوکاس (شکل 5) و فولکس واگن گلف و پولو نیز مورد استفاده قرار گرفت. شرکت پونتیاک، لندرور و جنرال موتورز نیز همزمان شروع به تولید قطعات کامپوزیتی گلگیر عقب و جلو کردند. این قطعات که از یک گونه انعطاف‌پذیر SMC تولید شده بودند، وزن بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه استیل خود داشته و از لحاظ استحکام قابل رقابت با آنها بودند. در حال حاضر، قطعات فراوانی نظیر پنل‌های داخلی، قطعات داخلی موتور مثل ورودی هوا و بدنه موتور، فنر تخت، آنتن، سینی فن و چراغ، جلو پنجره، رفلاکتور و میل گاردان نیز در قالب کامپوزیت‌های پلیمری در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.


شکل 3. سیتروئن
XM با بدنه جلویی از جنس کامپوزیت پلیمری.


شکل 4. آئودی آوانته
A4 با بدنه کناری از جنس کامپوزیت‌های گرمانرم.


شکل 5. فورد فوکاس با بدنه کناری از جنس کامپوزیت‌های گرمانرم.

در نهایت، تکنولوژی کامپوزیت‌های پلیمری در صنایع خودروسازی ایران به تازگی معرفی شده است، اما تاکنون پیشرفت قابل ذکری در این زمینه صورت نگرفته است. با توجه به این موضوع که کاربرد کامپوزیت‌ها یکی از عوامل افزایش قابلیت رقابتی خودروهای امروزی‌ ست و همچنین با افزایش قیمت سوخت در کشور، لزوم سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری مناسب جهت ورود این تکنولوژی به فضای تولیدی صنعت خودروی کشور شدیداً احساس می‌شود.

منابع:

1. Uday Vaidya. Composites for Automotive, Truck and Mass Transit: Materials, Design, Manufacturing. DEStech Publications Inc., USA, 2010.

2. B. Cantor, P. Grant, C. Johnston. Automotive Engineering: Lightweight, Functional, and Novel Materials. CRC Press: Taylor & Francis Group, USA, 2008.

3. N. Tucker, K. Lindsey. An Introduction to Automotive Composites. Rapra Technology Limited, UK, 2006.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار خودرو، ،
برچسب‌ها:
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

ضمن عرض خوش آمد خدمت شما كاربر گرامي: تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه مند و ارائه خدماتی مفید در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. افتخار می کنیم که همراه ما باشید. دوستان عزیز اگه مایل به تبادل لینک هستید ابتدا ما را با عنوان بزرگترین مرجع ماشین لینک کنید و بعد در سمت راست صفحه عنوان و آدرس وبتون رو در تبادل لينك هوشمند وارد كنيد با تشکر اسپایدا مولائی بیرگانی مدیر وبسایت
موضوعات وب
آرشيو مطالب
دی 1394
آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 731
بازدید دیروز : 584
بازدید هفته : 731
بازدید ماه : 2441
بازدید کل : 53691
تعداد مطالب : 906
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1